Vanhemmat kertovat uupumuksestaan – VanhemmuudenApuu tarjoaa keskusteluapua iltaisin ja digitaalista tukea kellon ympäri
Lähes puolet vanhemmista, jotka hakevat tukea SOS-Lapsikylän chatista, kertovat kamppailevansa jaksamisen kanssa. VanhemmuudenApuun maksuttoman keskustelutuen lisäksi palvelun uusi työkalu madaltaa kynnystä avun hakemiselle entisestään. Varhainen tuki voi ehkäistä ongelmien leviämistä.
Hiljattain avatun VanhemmuudenApuun chatin keskusteluaiheiden kärjessä on vanhempien uupumus. Talven aikana keskusteluja on kertynyt noin sata, ja niistä lähes puolet on koskenut vanhemman jaksamista. Mielenterveyteen ja lapsen kasvuun liittyvät huolet ovat seuraavaksi yleisimpiä aiheita.
Väsymyksen taustalla on usein vanhemmuuteen ja parisuhteeseen liittyviä suorituspaineita sekä tunnetta siitä, että yksin olisi pärjättävä. Vanhempien uupumiseen ja syihin on kiinnitetty huomiota myös esimerkiksi VoiKu-tutkimushankkeessa.
– Suorituspaineet ja uupumus voivat aiheuttaa riittämättömyyden tunteita ja häpeääkin, mistä ei välttämättä ole helppoa puhua lähipiirille, vaikka tukiverkkoja olisikin. Siksi toivomme yhä useamman vanhemman löytävän VanhemmuudenApuun. Chattiin voi tulla juttelemaan, vaikka ei olisi varma siitä, tarvitseeko apua. Meidän viestimme kuuluu, että ”jokainen vanhempi tarvitsee joskus apuu”, VanhemmuudenApuun kehittämissuunnittelija Hanna Ryynänen sanoo.
VanhemmuudenApuu on suunnattu kaikkien alle 18-vuotiaiden lasten vanhemmille. Chatissa keskustellaan ammattilaisen tai koulutetun vapaaehtoisen kanssa nimettömänä ja luottamuksellisesti paikasta ja viikonpäivästä riippumatta iltaisin klo 17–22.
– Aukioloaika vastaa vanhempien toiveeseen saada anonyymia keskusteluapua iltaisin, virka-ajan ulkopuolella. Silloin perheissä saatetaan käydä kiivaampia vääntöjä, ja esimerkiksi työpäivän jälkeen tai lasten käytyä nukkumaan on mahdollisuus rauhoittua keskustelemaan, ehkäisevän digityön päällikkö Johanna Virtanen kertoo.
Uusi työkalu kannustaa vanhempia reflektoimaan vanhemmuuttaan
VanhemmuudenApuu on avannut keskusteluavun lisäksi uuden asiantuntijoiden kehittämän digitaalisen työkalun, joka on saatavilla vanhemmille silloinkin, kun chat on kiinni. Vanhemmuuden Puntaria käyttäessään vanhempi vastaa elämäntilannettaan koskeviin kysymyksiin, joihin hän saa vastaustensa perusteella palautetta. Kysymykset koskevat esimerkiksi perhearkea ja taloutta.
– Puntarin tarkoitus on kannustaa vanhempia pysähtymään ja pohtimaan omaa vanhemmuuttaan. Se auttaa vanhempaa hahmottamaan osa-alueet, jotka perheessä menevät jo hienosti sekä oivaltamaan ne, joissa hän voisi hyötyä keskustelutuesta VanhemmuudenApuun chatissa, Virtanen sanoo.
Vanhemmuuden Puntari tarjoaa myös yhteystietoja ja linkkejä digitaalisiin ja alueellisiin tukipalveluihin.
– Chatin keskusteluissa on käynyt ilmi, että joskus uupumuksen taustalla on epäselvyys siitä, mistä tukipalvelua voi tai kuuluu hakea. VanhemmuudenApuu on täällä siksi, jotta yksikään lapsiperhe ei jäisi yksin, Ryynänen sanoo.
Lisätietoa:
Johanna Virtanen
Ehkäisevän digityön päällikkö, SOS-Lapsikylä
050 533 9255
johanna.virtanen@soslapsikyla.fi
Hanna Ryynänen
VanhemmuudenApuun kehittämissuunnittelija, SOS-Lapsikylä
0440650545
hanna.ryynanen@sos-lapsikyla.fi