Omavalvonta-
suunnitelmat
Omavalvontasuunnitelmat ovat osa kaikkien toimipisteidemme laadunvarmistusta.
SOS-Lapsikylän omavalvontaohjelma perustuu lain sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) edellyttämiin omavalvontaohjelman velvoitteisiin. Omavalvontaohjelma tarkistetaan tarpeen mukaan ja vähintään vuosittain. Tutustu SOS-Lapsikylän omavalvontaohjelmaan.
Osana laadunvarmistusta kaikissa toimipisteissä on yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain (922/2011) mukainen omavalvontasuunnitelma (ovs).
Omavalvontasuunnitelmat päivitetään säännöllisesti ja käydään läpi uusien työntekijöiden kanssa osana perehdytystä. Omavalvontasuunnitelman rooli on olla aidosti tiimin työkalu toiminnan seurannassa ja kehittämisessä.
Omavalvonnan seurantahavainnot ja toimenpiteet Q3/2024
Q3 aikana raportointiin 179 poikkeamaa ja läheltä piti -tilannetta. Verrattuna edelliseen kvartaaliin asiakasprosessiin liittyvät poikkeamat ovat laskeneet. Asiakasturvallisuuden poikkeamissa oli pientä nousua erityisesti perhekuntoutuksissa, joissa perheen sisäisiä väkivaltatilanteita oli aiempaa enemmän. Valtakunnallisesti on nähtävissä palveluun tulevien asiakkaiden entistä pitkittyneemmät ja kriisiytyneemmät tilanteet. Haemme yhdessä henkilöstön ja asiakkaiden kanssa jatkuvasti tapoja, joilla voimme ennaltaehkäistä väkivaltaa.
Asiakasturvallisuuteen liittyviä riskiasteikolla 4-5 olevien poikkeamien taso säilyi kuitenkin edelleen 0,0001/ 1000 hvrk kohden.
Laadunhallinta
Q3 aikana kaikkien toimipisteiden itsearvioinnit valmistuivat ja sisäiset auditoinnit käynnistyivät. Sisäiset auditoinnit toteutetaan eri yksiköiden välillä. Kaikki SOS-Lapsikylän palveluvastaavat, laitosten johtajat ja kehittämispäälliköt on koulutettu sisäisiksi auditoijiksi. Laadun vuosikellon mukaisesti itsearviointien jälkeen samalla kriteeristön osa-alueella toteutettavat sisäiset auditoinnit toimivat tärkeinä ja tehokkaina vertaisoppimisen mahdollistajina, kun tietoa vaihtuu luontevasti auditointitilanteiden yhteydessä.
Q3 aikana perhehoitajille ja perhehoidon henkilöstölle järjestettiin Perhehoitoliiton neuropsykiatrista erityisyyttä koskeva monimuotokoulutus sekä yhdessä SOS-kehittäjänuortemme ja lapsioikeusjuristimme kanssa Lasten oikeuksia perhehoidossa koskeva koulutus.
Perhekuntoutuksen ja perhetyön palveluiden henkilöstömme on jatkanut SDO:n kanssa toteutetussa koulutuskokonaisuudessa mielenterveyden ja päihdetyön osion parissa.
Omavalvonnan seurantahavainnot ja toimenpiteet Q2/2024
SOS-Lapsikylässä raportoitiin Q2/2024 aikana yhteensä 185 poikkeamaa ja läheltä piti tilannetta. Verrattuna edelliseen kvartaaliin työturvallisuuspoikkeamien määrä oli selkeästi alhaisempi. Näihin vaikuttavat merkittävästi hoidossa olevien asiakkaiden erilaiset tilanteet, joiden osalta tilanne on viimeisen kvartaalin aikana ollut rauhallisempi.
Asiakasturvallisuuteen liittyviä riskiasteikolla 4-5 olevia poikkeamia oli 0,0001/ 1000 hvrk kohden.
Asiakasprosessin poikkeamien seurannan tiivistyttyä poikkeamien määrä on noussut. Pyrimme toiminnassamme kaikin keinoin vahvistamaan asiakkaidemme osallisuutta. Tästä syystä seuraamme mm. sitä, miten lapset osallistuvat ikätason niin salliessa omiin neuvotteluihinsa. Viimeisen kvartaalin seurannan perusteella lasten osallistuminen neuvotteluihin on erityisesti tukiperhetoiminnassa melko alhaista. Työstämme tätä asiaa yhteistyössä hyvinvointialueiden vastuusosiaalityöntekijöiden ja lasten huoltajien kanssa.
Laadunhallinta
Labquality toteutti laadunhallinnan vuosikellon mukaisesti ulkoiset auditoinnit SOS-Lapsikylässä. Sisäisenä laadunhallintana käynnistettiin vuosittaiset itsearvioinnit toimipisteissä.
Omavalvonnan seurantahavainnot ja toimenpiteet Q1/2024
SOS-Lapsikylässä on käytössä havaittujen puutteiden ja epäkohtien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi Laatuportti toiminnanohjausjärjestelmä, johon henkilöstö sekä myös asiakkaat voivat raportoida havaitsemiaan epäkohtia. Laatuportti on osa laadunhallinnan kokonaisuuttamme, jonka pohjalta meille on myönnetty SHQS-laaduntunnustus.
Poikkeamia käsitellään sovittujen periaatteiden mukaisesti yksikkö- ja palvelulinjakohtaisesti. Poikkeamakoosteista myös raportoidaan johtamisjärjestelmän mukaisesti. Poikkeamia kerätään paitsi asiakas- myös henkilöstö, palo- ja toimitilaturvallisuuteen sekä tietosuoja- ja tietoturvaan ja asiakasprosessin laadunmukaisuuteen liittyen.
- Q1 SOS-Lapsikylässä raportoitiin yhteensä 179 poikkeamaa ja läheltä piti tilannetta. Vuoden alusta toimintamme laajeni neljällä sijaishuoltoyksiköllä ja kahdella avopalveluiden yksiköllä mikä yhdessä loppuvuonna valmistuneen poikkeamakokonaisuuden täsmennyksen kanssa lisäsi merkittävästi poikkeamien määrää. Poikkeamien jakauma on säilynyt kuitenkin pitkälti samana, työturvallisuuspoikkeamien ollessa suurin yksittäinen ilmoitusryhmä.
- Asiakasturvallisuuteen liittyviä riskiasteikolla 4-5 olevia poikkeamia oli 0,0001/ 1000 hvrk kohden.
- Uudistimme ja täsmensimme Q1 aikana poikkeamien seuranta asiakasprosessin osalta. Tavoitteena on varmistaa ja saada entistä systemaattisemmin tietoa asiakasprosessin kriittisten asioiden toteutumisesta.
Laadunhallinta
Q1 toteutui laadunhallinnan vuosikellon mukaiset riskiarvioinnit ja päivitettiin omavalvontaohjelma. Yksikkökohtaisten omavalvontasuunnitelmien päivitys käynnistyi riskiarviointien pohjalta. Lisäksi perhehoidon, tukiperhetoiminnan ja sijaishuollon tiimeissä käsiteltiin Q4/23 asiakaspalautteet ja mietittiin niiden pohjalta tiimikohtaisia kehittämistoimenpiteitä.
Omavalvonnan seurantahavainnot ja toimenpiteet Q4/2023
SOS-lapsikylässä on käytössä havaittujen puutteiden ja epäkohtien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi Laatuportti toiminnanohjausjärjestelmä, johon henkilöstö sekä myös asiakkaat voivat raportoida havaitsemiaan epäkohtia. Laatuportti on osa laadunhallinnan kokonaisuuttamme, jonka pohjalta meille on myönnetty SHQS-laaduntunnustus.
Poikkeamia käsitellään sovittujen periaatteiden mukaisesti yksikkö- ja palvelulinjakohtaisesti. Poikkeamakoosteista myös raportoidaan johtamisjärjestelmän mukaisesti.
- Q4/2023 aikana SOS-Lapsikylässä raportoitiin yhteensä 93 poikkeamaa ja 40 läheltä piti tilannetta.
- Poikkeamia kerätään paitsi asiakas- myös henkilöstö, palo- ja toimitilaturvallisuuteen sekä tietosuoja- ja tietoturvaan ja asiakasprosessin laadunmukaisuuteen liittyen.
- Asiakasturvallisuuteen liittyviä riskiasteikolla 4-5 olevia poikkeamia oli 0,0001/ 1000 hvrk kohden.
- Uudistimme ja täsmensimme Q3 lopussa poikkeamakokonaisuuttamme ja sen seurantaa, erityisesti riskiarvioinnin osalta, jotta saamme jatkossa paremmin tietoa palveluidemme kehittämisen tarpeista.
Laadunhallinta
Q4 toteutui laadunhallinnan vuosikellon mukaiset sisäiset auditoinnit. Sisäisiksi auditoijiksi on koulutettu kaikki palveluvastaavamme ja kehittämispäälliköt, jotka auditoivat yksiköitä ristiin. Tätä kautta saamme paitsi arvokasta tietoa yksiköiden tilanteista, myös vertaisoppimista ja hyvien käytänteiden leviämistä toteutumaan samalla. Kaikki laaduntunnustuksen piirissä olevat toimipisteemme ja palvelumme auditointiin. Niiden pohjalta kehittämiskohteiksi on otettu mm riskiarviointien ohjeistusten täsmennys, esille nousseiden äänieristyspulmien ratkominen sekä pienten lasten palautteen keräämisen parantaminen.
SOS-Lapsikylän omavalvontasuunnitelmat
SOS-Lapsikylä Etelä-Suomi
Ammatillisen tukihenkilötyön omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Jälkihuollon omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Laitoshoidon omavalvontasuunnitelma lastenkoti Kivis ja Esko, Etelä-Suomi
Laitoshoidon omavalvontasuunnitelma erityislastenkoti Rauha, Etelä-Suomi
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Perhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Perhetyön omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Tapaamispaikkapalveluiden omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Tuetun asumisen omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Etelä-Suomi
SOS-Lapsikylä Kaarina
Ammatillisen tukihenkilötoiminnan omavalvontasuunnitelma, Kaarina
Avoperhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Kaarina
Jälkihuollon omavalvontasuunnitelma, Kaarina
Laitoshoidon omavalvontasuunnitelma lastenkoti Kirre, Kaarina
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Kaarina
Perhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Kaarina
Tuetun asumisen omavalvontasuunnitelma, Kaarina
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Kaarina
SOS-Lapsikylä Oulu-Rovaniemi
Oulu
Laitoshoidon omavalvontasuunnitelma, lastenkoti Laituri ja Kippari, Oulu
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Oulu
Perhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Oulu
Perhetyön omavalvontasuunnitelma, Oulu
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Oulu
Rovaniemi
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Rovaniemi
Perhetyön omavalvontasuunnitelma, Rovaniemi
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Rovaniemi
SOS-Lapsikylä Savonlinna-Joensuu-Kuopio
Kuopio
Laitosmuotoisen perhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Kuopio
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Kuopio
Perhetyön omavalvontasuunnitelma, Kuopio
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Kuopio
Joensuu
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Joensuu
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Joensuu
Savonlinna
Ammatillisen tukihenkilötoiminnan omavalvontasuunnitelma, Savonlinna
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Savonlinna
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Savonlinna
SOS-Lapsikylä Tampere-Jyväskylä
Jyväskylä
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Jyväskylä
Perhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Jyväskylä
Tukiperhepalvelun omavalvontasuunnitelma, Jyväskylä
Tampere
Jälkihuollon omavalvontasuunnitelma, Tampere
Perhehoidon omavalvontasuunnitelma, Tampere
Perhekuntoutuksen omavalvontasuunnitelma, Tampere
Tukiperhetoiminnan omavalvontasuunnitelma, Tampere